woensdag, mei 24, 2006

wat is een consultant eigenlijk?

Een vraag die nogal veel mensen mij stellen is "wat doe jij eigenlijk voor werk?", en als ik antwoord met "ik ben een IT consultant", dan krijg ik direkt de vraag "wat is dat voor een beest?"

Via www.answers.com vinden we:

1. voor consultant:

con·sul·tant (kən-sŭl'tənt)
n.
One who gives expert or professional advice.
One who consults another.

2. voor IT

IT
abbr.
information technology

3. voor Information Technology

information technology
n. (Abbr. IT)
The development, installation, and implementation of computer systems and applications.


Dus wat doe ik nu eigenlijk? Wel ik geef advies aan bedrijven mbt de ontwikkeling en implementatie van computer applicaties (de fysische installatie van de systemen gebeurt door andere consultants). Vermits IT een vlag is die een ruime lading dekt, zijn er dus verschillende "soorten" van IT consultants elk met hun eigen specialiteit. Die van mij is SAP BI, wat een datawarehousepakket (ondertussen is het iets ruimer dan dat... 't is namelijk veranderd van BW, Business Warehouse, naar BI, Business Intelligence) is van de Duitse firma SAP (www.sap.com). Wat is een datawarehouse zult u zich afvragen? U vraagt, wij draaien. Via www.wepopedia.com vinden we:

Abbreviated DW, a collection of data designed to support management decision making.

Als da geen korte to-the-point definition is :-) Dit vraagt natuurlijk een beetje meer uitleg. Om het in begrijpbare taal uit te leggen (en collega's die meelezen... don't shoot me if I make a mistake), moet je een datawarehouse zien als een verzameling van (historische) gegevens die zodanig worden opgeslagen dat er gemakkelijk op kan gerapporteerd worden. De term historisch hoort zelfs volgens mij NIET tussen haakjes te staan, maar daarover verschillen de meningen nogal... zeker de laatste tijd.
Ok, in de praktijk. Stel een firma heeft een boekhoudpakket (idealiter SAP R/3 modules FI en eventueel ook CO). Dit pakket zorgt ervoor dat de gegevens zo worden opgeslaan om "data entry" te vergemakkelijken. Stel nu dat het management van die firma een "vlotte" rapportering wil over een deel van hun boekhoudgegevens (bijvoorbeeld de winstmarges) van de, pakweg, voorbije 3 jaren. Rapporteren op het "bronsysteem" (het boekhoudpakket) wordt dan traag én bovendien door het systeem te belasten met dergelijke rapportjes op te vragen, vertraag je eveneens de data-invoer. Om dit te scheiden, kan de firma dus beslissen om een datawarehouse (bijvoorbeeld SAP BI) te installeren om alzo rapportjes te kunnen draaien zoveel ze willen. Op dit moment komt Rafke dus op de proppen.

Zedde nog mee???