woensdag, mei 02, 2007

conditie...

Vandaag een inspanningstest laten doen te Deurne (bewegingskliniek). De ochtend begon al goed... overslapen :-( Snel gebeld, maar 'k mocht sowieso nog langskomen. Enfin, rap, rap gedouchet, een fles water gepakt en richting Deurne gesjeest. 'k Mocht me ginder al direkt gaan omkleden, er werden een paar "normale" testjes gedaan (bloeddruk, kniehamerke, ...) en werd vrij snel volgeplakt met elektrodes. 'k Kreeg ook een Darth Vadersgewijs masker op m'n face. Enfin, 'k heb de "zwakke" test gedaan (niet de "hardloperstest" zoals Letman vorig jaar heeft laten uitvoeren). Ben dus aan 7km/u beginnen lopen in blokken van 3 minuten. De laatste 10 seconden van zo'n 3 minutenblok werd de loopband gestopt om een "prik in de middenvinger" te doen en alzo m'n lactaatgehalte te bepalen. Na 3 minuten ging de snelheid met 1km/u omhoog. Mijn laatst gelopen "blok" was die van 11 km/u. Toen was ik té hard aan 't zweten en begon da "masker" wreed op m'n zenuwen te werken. Dan was 't douchen geblazen alvorens de resultaten te bespreken.
Bon, 'k heb een vrij goede "basis"conditie opgebouwd. (VO2max = 41, en in december was die nog 26). Mijn vetpercentage is, zoals verwacht, aan de hoge kant, maar door 8kg af te vallen zou die een "aanvaardbaar" niveau hebben voor m'n lichaamstype. Maw 'k moet dus 8kg's zien kwijt te spelen, maar dat had ik zelf ook al in 't snuitje. Soit, nu dus nog eens met de neus in de feiten gedrukt én 'k ga er als het ware aan werken. 'k Ga de alcohol- en chipsinname drastisch inperken en de groeten- & fruitopname verhogen. Volgens de dokter zou een 3e keer trainen per week ook bijdragen tot extra gewichtsverlies. Maw, vanaf vrijdag lassen we terug een 3e trainingske per week in.
De conclusie was: 'k ben op goede weg, maar 't kan nog beter. Met het oog op volgend seizoen opnieuw te gaan voetballen, was er volgens de dokter geen enkel probleem. 'k Moet wel blijven lopen om de basisconditie te onderhouden, want ze vind dat bij voetballers té snel met weerstandstraining begonnen wordt. 't Staat dus genoteerd!
Qua hartslag hoef ik me geen zorgen te maken... dat die zo hoog gegaan is de afgelopen 2 wedstrijden kan niet zoveel kwaad. Bedoeling is wel om op regelmatige tijdstippen mijn hartslag in rust ('s morgens bij 't ontwaken) te meten en als ik blijf trainen én een 3e training per week inlas, dan zou ik al vrij snel een neerwaartse trend moeten vaststellen. Tegelijkertijd zou m'n VO2max een opwaartse trend moeten vertonen (als ik uiteraard ook wat gewicht verlies).

1 opmerking:

David aka Letman zei

Goe bezig, de rest komt wel ;-)