donderdag, december 04, 2008

koning automobiel

Er is hier (precies) nog altijd een "ongeschreven wet" dat automobilisten ALTIJD voorrang hebben op de zwakke(re) weggebruikers. Gisteren nog eens een schoolvoorbeeld. Rafke wandelt, zoals altijd, op z'n gemakske richting hotel, genietend van de (letterlijk) frisse lucht en komt na zo'n 4 minuutjes aan het kruispunt alwaar hij moet oversteken om het hotel te kunnen bereiken. In de verte ziet hij een achttal grootlichten (want koplampen is blijkbaar niet echt een Nederlands woord) afkomen, dus veiligheidshalve beslist hij om nog niet over te steken. Een wijze beslissing blijkt al heel snel. Zodra de bestuurders Rafke zien, drukken ze nog eens extra op het gaspedaal (getuige: de extra geluiden geproduceerd door een automatische versnellingsbak wanneer die van rustig rijden, bruusk moet schakelen omdat er meer kracht verwacht wordt). Tof! Stel dat ik beslist zou hebben om toch te beginnen oversteken? 'k Vrees dat ik dan écht letterlijk pech had gehad. Eergisteren was het 's morgens bijna "prijs". 'k Stak over en een afstormende auto op het meest rechtse rijvak bleef gewoon aan dezelfde snelheid rijden. Het scheelde slechts centimeters. WTF? Wat als ik uitgegleden was? Of in een putje zou getrapt hebben en aldus gevallen of achteruitgestapt.
Reflectiegewijs ben ik beginnen nadenken hoe ikzelf reageer in dergelijke situaties als ik achter 't wiel zit. Compleet anders dus!!! Ik stop nl. altijd voor voetgangers (en fietsers), of ik vertraag op z'n minst. You never know én, volgens de Belgische verkeerswet moet je altijd voorbereid zijn.

1 opmerking:

David aka Letman zei

Defensief rijden...